A Diablo IV újabb mérföldkőhöz érkezett, a tizenegyedik évadra (Season of Divine Intervention) alapos változtatásokkal frissítik a játékot és ezúttal rendesen megpiszkálják az alapokat is. A Season 11 tartalmait részletesen bemutató blog magyar változatát már olvashatjátok az Inventoryn, de a számos további változtatást tartogató Patch Notes 2.5.0 fordítása is úton van már. A kettő együtt lesz majd teljes értékű és ebből a brutális információmennyiségből lehet majd a buildeket megszülni.
Nos, a menetrendben van egy kis változás… amíg a Patch Notes magyar változatát elkészítem (tudjátok, én sorba is fogom rendezni), addig két újabb cikket fogtok tőlem kapni. Az első, amit most is olvasol, egy szubjektív változás-összefoglaló lesz a GameRant cikkei alapján. A portál szerzői számos írást jelentettek meg a napokban a Diablo IV változásait illetően és ezek között vannak bizony olyan apróságnak tűnő dolgok, amelyeknek fontos gyakorlati vonzatai vannak. Úgyhogy jónéhány cikket összeollózok és a legfontosabb dolgoktól a legapróbbakig felsorolom itt az egyes elemeiket.
A másik cikk pedig maga a Tier List. Három forrás is nagyjából hasonló erősorrendet publikált és a következő pár órában nem hiszem, hogy földindulásszerű változások lesznek benne, úgyhogy feldolgozom.
A Patch Notes magyar változata harmadikként pedig csak ezek után fog következni. Száguldjon hát a Diablo-Hype!
Harcrendszer
Az általam kétség kívül legjobban várt frissítések a harcrendszer változásai. Úgy tűnik, hogy nemcsak én gondolom így. A GameRant szerzője így fogalmaz: a dinamikusabb ellenséges találkozások ígérete friss levegőt hozhat a játékba.
Ahelyett, hogy az ellenség mozgása idővel kiszámíthatóvá válna, a Diablo IV szörnyei és viselkedésük olyan helyzeteket teremtenek, amelyek megkövetelik a játékosoktól, hogy éberek legyenek. Amikor az ellenség mozgása túl kiszámíthatóvá válik, a játékosok könnyen csak a mozdulatokat végzik el, és a 11. évad célja, hogy ezt megszüntesse.
Mit várhatunk a Diablo IV harcrendszerének változásaitól?
- Továbbfejlesztett mob-viselkedés, amelynek köszönhetően az ellenségek alkalmazkodnak és reagálnak a játékosokra.
- Az egyes szörnyek szerepe egyértelműbb lesz.
- Az affixekkel rendelkező szörnyek mostantól halálosabbak lesznek.
- Kevesebb csoportos felállás, hogy elkerülhető legyen az ellenségek csoportos kiiktatása.
- Több mint 20 új szörnyaffix
- Az elit ellenségek olyan csatlósokat hoznak létre, akik öröklik affixeik egy részét.
Összességében egyértelmű, hogy ezek a változások a kihívás fokozását célozzák, izgalmas lesz látni, hogy a játék alkalmazkodó ellenfelei hogyan viszonyulnak a játékosokhoz.
Craftolás
A Diablo IV 11. évadában bekövetkező legjelentősebb változások a Tempering és a Masterworking átalakítása, amelynek célja a felszerelés-fejlesztési folyamat egyszerűsítése és a hozzá kapcsolódó RNG eltávolítása. Ezen változások mellett megjelenik szezonális tartalomként a Sanctification (megszentelés), amely lehetőséget ad a játékosoknak, hogy egy utolsó fejlesztést hajtsanak végre a tárgyaikon. Ennek különböző hatásai lehetnek, például egy Affix fejlesztése Greater Affix-szé, egy Legendary Aspect alkalmazása, vagy akár egy véletlenszerű Mythic Unique Power hozzáadása.
A 10. évad után kivezetésre kerülő Chaos Armor mechanika nélkül valószínűleg továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a felszerelések optimalizálására a buildeknél, de a játékosoknak számolniuk kell azzal, hogy ebben a szezonban jelentősen csökken a buildek összességének ereje.
A 11. évad szentelési mechanikája jó irányba tett lépés lehet, mivel az, hogy a felszerelést egy továbbfejlesztett Nagyobb affix vagy bónusz Legendás erővel megváltoztathatja, így elég lendületet adhat ahhoz, hogy a játékosok a Káosz Páncél nélkül is újra erőseknek érezzék magukat. És mivel a szentelés már nem teheti tönkre az tárgyakat, a játékosok szabadon szentelhetik a legjobb felszerelésüket, még akkor is, ha az eredmény nem optimális. Bár a szentelés nem helyettesítheti teljes mértékben a Chaos Armor-t, mégis jó vigaszt nyújthat.
Tárgyrendszer
A Diablo IV tárgyfejlesztő rendszere tehát jelentős változásokon megy keresztül. Ezek összefoglalva a következők:
- A tárgyak edzése (Tempering) során a lehetséges affixek listájából választhatod ki a kívántat, de a roll tartománya továbbra is véletlenszerű. Ezenkívül a Tempering tárgyanként egyszerre csak egyszer használható.
- Minden tárgy 4 affixszel rendelkezik, szemben a korábbi 2 vagy 3-mal.
- A tárgyakat mestermunkával (Masterwork) lehet minőségileg javítására, ami a következőket eredményezi:
- Minden páncél darabján növeli az Armort.
- Minden ékszer tárgyon növeli az ellenállást (Resist).
- Minden fegyveren növeli a sebzést.
- Minden affixet 1%-kal növel minden minőségi szintnél (maximum 25).
- Egy teljesen kidolgozott tárgy kaphat egy záró bónuszt, amely egy véletlenszerű affixet vagy Greater Affixet 50%-kal javít.
- A szentelés, amely kizárólag a 11. szezonban érhető el a szezonális küldetés teljesítése után, és véglegesen lezárja a tárgyat a jövőbeli változásoktól, de véletlenszerű tulajdonságot ad neki.
Mindezek a változások a 11. szezon megjelenésekor lépnek hatályba. Ez azt jelenti, hogy az Eternal világ tárgyai (ismét) örök tárgyak „legacy” jelölést kapnak, mivel két edzettségi dobással és kevesebb affixszel rendelkeznek.
Ha tehát a 11. szezon indulásakor szeretnél az Eternal világban játszani, akkor ne használj Resplendent Sparks-ot Mythic Uniques készítéséhez, amíg az új frissítés nem lesz elérhető. Mivel a Resplendent Sparkok megmaradnak a szezonális karaktereken, amikor átkerülnek, mindet megtarthatod, hogy több Mythic Unique-ot készíts. Ha azonban a Resplendent Sparkokat Mythic-ek készítésére használod a 11. szezon előtt, ezek az itemek a frissítés megjelenése után azonnal Legacy felszerelésekké válnak, ami azt jelenti, hogy többé nem lehet őket fejleszteni.
Az sem elhanyagolandó továbbá, hogy a Diablo IV új Masterworking rendszere a legtöbb tárgyat jobbá teheti, mint korábban voltak, ezért érdemes várni.
Karakterfejlesztés, Szezonrang
A játék elején a hatékony meta-build létrehozása valószínűleg sokkal könnyebb lesz. Annak érdekében, hogy az előrehaladás ebben a szezonban még kielégítőbb legyen, a fejlesztők megváltoztatták a szezon utazási és hírnév-rendszereit, és hozzáadták a Diablo IV-hez a szezon rangokat, valamint visszaállították a Capstone Dungeon-okat, amelyet a játékosoknak meg kell oldaniuk, hogy elérjék a következő rangot.
Annak érdekében, hogy ezek az akadályok gyorsan leküzdhetők legyenek, csökkentették a Skill Tree-n a Core Skill csomópont eléréséhez szükséges Skill pontok számát.
A Diablo IV általános élménye valószínűleg sokkal nagyobb kihívást jelent majd a Season of Divine Intervention szezonban, mint az azt megelőzőben. A Chaos Armor mechanika nélkül a buildek végül gyengének tűnhetnek, és a harcok javítása a szörnyeket halálosabbá teszi, ami taktikusabb megközelítést igényel a játék során. A 11. évad játékosainak minden segítségre szükségük lesz, hogy a szezon elején maximálisan kihasználhassák a karakterükben rejlő potenciált.
Ahogy a játékosok haladnak előre a Diablo IV képességfáján, el kell érniük egy bizonyos összpontszámot a képességpontokból, hogy hozzáférjenek a következő csomópontokhoz. Korábban a játékosoknak 2 képességpontot kellett befektetniük az alapvető (Basic) csomópontba, hogy feloldják az Core csomópontot. Mostantól azonban csak 1 pont szükséges ugyanennek a csomópontnak az eléréséhez. Bár egy pont csökkentése nem tűnik jelentősnek, az alapvető képességek nem igényelnek nagy befektetést, így a csomóponton túli előrelépéshez szükséges pontok számának csökkentése korlátozza a játékosok által elvégzendő felesleges képességbefektetések számát.
Mivel kevesebb képességpontot kell feleslegesen elkölteni az alapvető csomópontra, több pontot lehet felhasználni a támogató képességekre és passzív képességekre. A képességpontok ezen változásának egy része valószínűleg annak köszönhető, hogy a hírnévből szerzett képesség- és paragon pontok már nem vihetők át a szezonok között, hanem az új szezonrang-rendszer részeként oldhatók fel.
Gyógyulás
A Diablo IV 2.5.0 javításában néhány könnyen félreérthető átalakítás történt a gyógyító bájitallal (Healing Potion) kapcsolatban, amelyek jelentősen javíthatják a játékélményt. A fő változás az, hogy a gyógyító bájitalok mostantól 30 másodpercenként automatikusan újratöltődnek, ahelyett, hogy az ellenség megöléséhez vagy a főellenség elleni harcok során elszenvedett sebzéshez lennének kötve.
Ezáltal a lassabb felépítésű karakterek is életképesebbé válnak, mivel hosszú harcok során is újratölthetik az egészségüket, még akkor is, ha sok időbe telik az ellenségek megölése. Korábban a lassabb felépítésű karaktereket használó játékosok bajba kerülhettek, ha nem tudták legyőzni ellenfeleiket, mielőtt a bájitaluk elfogyott. Ez különösen problémás volt a nehéz főellenség elleni harcok során. Most azonban, amíg a játékosok életben maradnak, esélyük van a csatát megnyerni, függetlenül a felépítésüktől. Ez nem igazán jelent problémát azoknak a játékosoknak, akik meta felépítéseket használnak, hogy a lehető leggyorsabban legyőzzék a főellenségeket, de mindenképpen segít abban, hogy több felépítés legyen életképes a 11. évad végjátékában.
Ráadásul a gyógyító bájitalokat már nem kell fejleszteni, és a játékosok négy alapértékkel indulnak. Ezenkívül már nem nyújtanak idővel gyógyulást sem, ezt azonnali, 35%-os maximális életerő-gyógyulás váltja fel. Nem világos, hogy ezek a változások pontosan mennyire fogják befolyásolni a Diablo IV játékmenetét, de minden bizonnyal érdekes kísérlet lesz.
A gyógyításra vonatkozó változások részeként a Blizzard frissítette a felszerelés gyógyítási statisztikáit is. A Life Per Hit ismét megtalálható az alap affix poolban, míg az Life Rege és a Life on Kill hatékonysága a 11. szezontól növekedni fog. Ugyanez vonatkozik a Healing% statisztikára is, ami azt mutatja, hogy a Blizzard nyilvánvalóan érdekes módszereket keres a gyógyítás felrázására a következő szezonban.
Pit, Tower és Ranglisták
A 11. szezon közeledtével a Blizzard megerősítette, hogy a Diablo IV játékosainak 2026-ig kell várniuk a régóta várt ranglisták funkció megjelenésére, amelyet a The Tower nevű új játékmóddal együtt terveznak kiadni.
Mindkét funkciót azonban elhalasztották jövőre, a December 12-én megjelenő Season of Divine Intervention előtt.
Se Tower, se Leaderboard
Zaven Haroutunian társ-átékrendező szerint „ezzel biztosítani szeretnénk a szezon indulásának stabilitását, és amikor a Torony megjelenik, akkor már online lesz, és az emberek készen állnak majd a kihívásra”. Ehelyett a funkció a 2.5.2-es javításban fog csak megjelenni, amely 2026 elején érkezik. A stabilitás mellett megemlítették, hogy a késedelem lehetővé teszi a Blizzard számára, hogy beépítse a ranglistákkal és a Toronnyal kapcsolatos PTR-visszajelzéseket. A fejlesztő szerint a The Tower-t először bétaverzióban fogják elindítani, hogy több szezonon át továbbfejlesszék a további visszajelzések alapján. Emiatt a játékosok gyakori változásokra számíthatnak a The Tower-ben, amikor elindul, mivel a Blizzard tovább finomítja a funkciót.
A közösség egyik visszajelzése az volt a The Tower-ről az, hogy túl hasonlóan működik a The Pit-hez, és Haroutunian ezt a livestream során is megemlítette. „A Tower kezdetben nagyon hasonló lesz, mert ugyanazon az alapon indul” – mondta. „Idővel azonban megváltozik, átalakul, és önálló funkciót fog betölteni. A Pit pedig hirtelen rengeteg szabad teret kap. Nem kell többé ez a pszeudo-versenymódnak lennie, hanem az lehet, aminek lennie kell. Akár olyan őrült is lehet, amennyire csak akarjuk.” Úgy tűnik tehát, hogy amikor a The Tower és a hozzá tartozó ranglisták jövőre megérkeznek a Diablo IV-be, az a The Pit javulását is maga után vonja.
A The Pit változásai
A The Pit of Artificers először a Diablo IV 4. évadában került be a játékba, és gyorsan a játékosok számára elengedhetetlen végjáték-tevékenységgé vált. A Pit különböző nehézségi szinteken működik, amelyeket a játékosok maguk választhatnak ki.
A Blizzard megerősítette, hogy a The Pit ingyenes lesz. Ez azt jelenti, hogy a játékosoknak már nem kell rúnaszilánkokra (Runeshard) költeniük a The Pit megnyitásához, ami nagyon érdekes változás lesz a grindben. Mivel a Pit nagyon fontos a Glyphek szintjének emelése és a szezon rangjának előrehaladása szempontjából, ez a Runeshard követelmény jelentősen lelassíthatta a játékosokat a végjátékban, ezért a 11. szezonban bevezetett változás ebben a tekintetben hatalmas jelentőségű lesz. A játékosoknak már nem kell időt szánniuk a rúnakövek gyűjtésére a Pit-en kívül, így több idő jut más tevékenységekre.
Ez nem az egyetlen változás, ami a The Pit-ben a 11. szezonban bekövetkezik, a Blizzard ugyanis új módszereket keres a tevékenység felfrissítésére. A Patch Notes azt is megerősítette, hogy a játékosok mostantól a 60. szint előtt is beléphetnek a The Pitbe, így a végjáték kezdete előtt kipróbálhatják a karakterük sebességét és erejét. Elméletileg ez csak egy kis változás, de a gyakorlatban hatalmas változást jelenthet, mivel a The Pit minden build számára állandó végjáték-elemmé válik, különösen akkor, ha a belépéshez már nem szükségesek a szilánkok. Az utolsó változás az, hogy a kezdő szint a 10. szinttől kezdődik, amely korábban a Torment 1 és annál magasabb szinteknek volt fenntartva.