
Októberben érkezik a Diablo IV első kiegészítője, a Vessel of Hatred és ezzel együtt minden eddiginél mélyrehatóbb változások történnek majd a játékban. Legalábbis erre enged következtetni a Wowhead kiszivárgás-gyűjteménye. Van itt mindenféle okfejtés a szintezés és a Paragon-rendszer változásaitól az új játékelemeken át az új helyszínekig, ráadásul nemcsak pletykák és találgatások, de a Blizzard által szándékosan kiadott (=hivatalos) információ-morzsák is szerepelnek a cikksorozatban. De előbb lássunk egy kis Vessel of Hatred történelmet!
Elképesztő mennyiségű szivárgás történt már eddig is a kiegészítő kapcsán, annak ellenére, hogy a Blizzard hivatalos információkat is közölt: először a 2023-as BlizzConon, a bejelentésekor hallottunk a Vessel of Hatred-ről, aztán nemrég a megjelenésének időpontjáról adtak tájékoztatást, egyúttal elővételi lehetőséget is.
Nem szabad elfeledkeznünk, a harmadik, legújabb etapról, az új karakterosztály, a Spiritborn bejelentéséről. Itt már nemcsak látványos előzeteseket, hanem konkrétan gameplay videókat is láthattunk. Annak ellenére, hogy a bejelentés a Spiritborn-ról szólt, apró betekintést kaphattunk a Vessel of Hatred világába is.
Aztán jöttek elő az igazán érdekes dolgok… A Blizzard ugyanis megadta a módját a Spiritborn-bejelentésnek és meghívta a legjelentősebb tartalomgyártókat egy kis játékra, majd (úgy tűnik) meg is engedte nekik, hogy publikálják a gameplay videókat. Bár a környezet nyilvánvalóan le volt butítva annyira, hogy minél kevesebb derülhessen ki a kiegészítő titkaiból, ennek ellenére brutális méretű kiszivárgás látott napvilágot.
De ne szaladjunk ennyire előre! Ha már kiszivárgás, akkor mindenképpen meg kell említeni az első, egészen elképesztő sztorit, még 2023 végéről, amikor is az alapjáték Endgame Beta klienséből bányászták ki a még csak tervezett első kiegészítő adatait. Idén májusban aztán a belső tesztelésből szivárgott ki, hogy már a Beta fázisban járunk.
Így jutottunk el oda, ahol most tartunk: adott egy rakás kincskereső, akiket beengednek a kincseskamrába, sőt még a királyi ékszereket is felpróbálhatják – azért a végeredmény talán sejthető volt… Még az sem biztos, hogy a Blizzard nem így akarta (annál is inkább, mert a pletykák egyik fő forrása a saját Inside the Game videójuk lett), de a lényeg, hogy egészen elképesztő mennyiségű khmm… félhivatalos információ szivárgott ki a Vessel of Hatred-ről.
Aki lusta és nem szeret olvasni, vagy csak a zanzásított lényegre kíváncsi, annak álljon itt a szivárogtatás-mester, Rob2628 videója, amelynek központjában nyilván a Spiritborn van, de elhangzik minden új információ is:
Mi pedig nézzük meg szép sorban, hogy mi is várható a Diablo IV-ben a Vessel of Hatred megjelenésekor, íme a Wowhead cikkeinek gyűjteménye magyarul!
Nem szabad elfelejteni, hogy az itt leírtak spekulációk, amelyek a Spiritborn játékteszt gameplay videókon és a Blizzard nemrég megjelent Spiritborn Inside the Game videóján található információkon alapulnak. Minden bemutatott információ változhat!
(Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a játék legnagyobb magyar közössége, a Hungarian Heroes jópárat lefordított már ezek közül. Nem használom fel ezeket a fordításokat, de linkelni fogom a cikkeket, amikor olyan téma jön, amit ők is feldolgoztak – a szerk.)
Paragon- és Skillpont változások
A Vessel of Hatred gameplay videókból kiderült, hogy a Paragon rendszer 60. szinten oldódhat fel a Diablo IV közelgő kiegészítőjében. Ez akár egy új Level Cap-re is utalhat.
A Spiritborn képességfájára vetett első pillantás sok izgalmas új információt tárt fel a kiegészítővel érkező osztályáról. Azonban egy feltűnő részlet ezen a képernyőképen belül is hasonlóan izgalmasnak tűnik: A képességfa menü tetején a zárolt Paragon fülön a 60. szint jelenik meg, mint a Paragon rendszer feloldásához szükséges új szintkövetelmény (jelenleg a játékban lévő karaktereknek az 50. szintet kell elérniük a feloldáshoz). Ez a szintkövetelmény-emelés lehet az első határozott utalás a Vessel of Hatred bővítéssel érkező szinthatár-emelésre.
Azzal az információval, hogy az osztályok minden új kiegészítővel új képességeket és új Paragon táblákat kapnak, sok értelme lenne megemelni a szinthatárt a Diablo IV-ben, hogy a szükséges további képesség- és Paragon-pontok létrejöjjenek. Ráadásul a Diablo III első és egyetlen bővítménye, a Reaper of Souls már 2014-ben 60-ról 70-re emelte a szinthatárt.
A szintkövetelmény-emelés azonban nem az egyetlen bomba hír! A Blizzard legújabb, Inside the Game videójában látható néhány további változás, amelyek több mint érdekesnek mondhatók:
Többek között elképesztő mennyiségű kiosztható képességpont is látható, de az igazi durranás egy újratervezettnek tűnő Paragon tapasztalati sáv a HUD-on. A zárójelbe tett paragonpont leginkább a Diablo III játékosainak lehet ismerős, ott is a kiegészítővel vezették be ezt a rendszert. (És ott ez egy végtelenített rendszer – a szerk.)
A Diablo III-hoz hasonlóan úgy tűnik, hogy a Vessel of Hatredben a Paragon rendszer ismét külön rendszerré válik, vagyis az alapszintek és a Paragon szintek két különböző rendszer lesz. Lényegében lesz egy normál szinthatár (valószínűleg 60-nál) és egy külön Paragon-pont (ez szerepel zárójelben a normál szint alatt).
Jelenleg a Diablo IV-ben az 50. szinttől kezdve minden egyes normál szint összesen 4 Paragon-ponttal jutalmaz, tehát minden szint 25%-áért 1 pont jár. A Vessel of Hatred felhasználói felületén nem találtuk meg ezeket a 25%-os növekményeket (általában négy kis gyémánt jelzi a tapasztalati sávban). Ez azt is jelezheti, hogy a Paragon-szintek ismét a normál „szintlépésekhez” vannak kötve – mint a Diablo III-ban.
A tapasztalati sáv, amely immár nem mutatja a Paragon növekményeket, nem az egyetlen jelző a szinthatár lehetséges átdolgozására vonatkozóan. Más játékteszt-videókon a karakterpanelen az átfogalmazott Armor Cap tooltip is a 60. szintre utal. Az élő játékban ez a tooltip a „Monster Level 100 and beyond” (Szörnyek 100. szintje és azon túl) kifejezést említi.
Egy másik nagy utalás lehet az alkimistáknál az életerő-italok fejlesztéséhez szükséges szintek átdolgozása:
A fenti képernyőképen egy 56-os szintű bájitalfejlesztés látható, ami az utolsó előtti bájitalfejlesztés ebben a listában. Az élő játékban az utolsó előtti fejleszthető bájital a Major Healing Potion lenne, amelynek 80-as szintre van szüksége. Lényegében úgy tűnik, hogy az új bájitalfejlesztés szintlépései a 100-as szint helyett a 60-as szint felé konvergálnak!
Azt kell mondani, hogy a Blizzard nem adott végleges információkat egy esetleges szintkorlát emeléssel kapcsolatban, mind a tavalyi BlizzConon, mind a múlt heti Spiritborn játékteszt után sem. Ha megnézzük a Blizzard „játékbővítési” szokásait, nem csak a Diablo, hanem az olyan franchise-okban is, mint a World of Warcraft, a szinthatár emelése vagy megváltoztatása az egyik leggyakoribb és egyben legtöbbet reklámozott bővítési funkció volt.
Kisebb számok a Diablo IV-ben?
A Diablo IV-ben a számok leredukálása a közösség egyik legjobban kért funkciója volt. Sok játékos panaszkodott például a csillagászati sebzésszámokra.
Több utalás is észrevehető a Vessel of Hatreddel együtt érkező lehetséges nyirbálásra a számok vonatkozásában. A 30-as szintű karakterek által okozott sebzés a gameplay felvételeken meglehetősen alacsonynak tűnt – még az előre elkészített karakterek optimális felszerelése ellenére is.
Egy másik utalás a Vessel of Hatreddel érkező egyik új Spiritborn Unique tárgy bemutatásával leplezhető le:
A Sepazontec, egy Spiritborn kétkezes Quarterstaff, 787 Damage Per Second sebzési értékkel került bemutatásra. Az élő játékban a kétkezes fegyverek sebzése 3677 Damage Per Second (másodpercenkénti sebzés). Azt gondolhatnánk, hogy egy alacsony szintű tárgyat mutattak a Spiritborn bemutató során, azonban minden más stat megfelel a jelenlegi 926-ös Item Power szintnek.
Zsoldosok
A Vessel of Hatreddel érkező új Spiritborn osztályról készült friss gameplay felvételekből néhány érdekes részlet is kiderült a közelgő Mercenary rendszerről, amely a Diablo IV közelgő kiegészítőjével tér vissza.
A zsoldosoknak a Diablóban nagy hagyománya van a koncepció Diablo II-ben történt bevezetése óta. Bár a Diablo III-ban változtatásokat eszközöltek a rendszer modernizálása érdekében, sok játékosnak nem tetszett a viszonylagos egyszerűség a Diablo II-höz képest, és a Blizzard talán ezt vette a szívére a Diablo IV-ben való megvalósítással.
Íme, amit jelenleg tudunk (és nem tudunk) a Mercenary rendszerről Rob2628 gameplay videói alapján:
- A fizetőeszköz (Currency) fülön egy új valuta, a Pale Marks található. A szokásos helytartó ikont mutatva úgy tűnik, hogy ez a valuta a Mercenary rendszerrel való interakcióra szolgál.
- A tooltip szerint a Pale Marks kereskedelmi megállapodások megvásárlására szolgál. Feltételezhető, hogy ezek valamiféle karakterhez kötött tárgyak, amelyekkel zsoldosfelszereléseket lehet vásárolni. A tooltip azt is megemlíti, hogy a Pale Marks-okat tárgyak cseréjére is lehet használni, ami azt jelentheti, hogy többféle módon lehet majd zsoldosfelszerelést szerezni, például kereskedőktől való vásárlással vagy kereskedőkkel való cserekereskedelemmel. Lesz egy Mercenary Den, ami úgy hangzik, mint egy dedikált NPC-helyszín, ahol kereskedelmi megállapodásokat lehet majd vásárolni, és a Pale Marks-okkal való cserekereskedelem is lehetséges lesz.
- Úgy néz ki, hogy a Pale Marksot a zsoldossal közös tevékenységek elvégzésével vagy a Rapport (új rendszer, részletek alább) növelésével lehet majd megszerezni.
- A Pale Marks megszerzése csak akkor lesz lehetséges, ha már feloldottuk a Barteringet, ami az 5. „Rapport” rang elérése után fog megtörténni.
- A Rapport egyfajta személyes hírnévnek vagy hűségrendszernek tűnik, amely az aktív zsoldosoddal való kapcsolaton és a vele végzett tevékenységeken alapul.
- A Diablo IV más hírnévrendszeréhez hasonlóan a zsoldosunkkal való kapcsolatunk növelése nem csak Pale Marks-okkal, hanem zsoldos felszereléssel és más hasznos tárgyakkal is jutalmazhat minket és a zsoldosunkat.
Co-Op Dungeons (Raid)
A Diablo IV Vessel of Hatred kiegészítője október 8-án fog megjelenni, ami még messze van. Azonban a Spiritborn Reveal Livestream bemutató és a tartalomkészítők videói által rengeteg új információt kaptunk nemcsak a Spiritborn osztályról, hanem néhány lehetséges új tevékenységről is, amelyek a játékba érkeznek.
Az egyik ilyen funkció a lenyűgöző Co-Op Dungeons, amiről eddig keveset tudtunk, de most talán már egy kicsit többet. Két vadonatúj fizetőeszközt fedeztek fel, amelyek ezekhez a Dungeonokhoz, a közösség által néha Raidként emlegetett Dungeonokhoz kapcsolódnak majd – a Citadel Coin és a Khazra Horn.
Citadel Coin
Korábban már kaptunk némi infót a Vessel of Hatreddel együtt megjelenő új Co-Op Dungeon tevékenységről. A Blizzard akkor azt mondta, hogy ez az aktivitás lesz az „első a maga nemében a Diablo számára”, ami reményeket ébreszt, hogy ez az új endgame tartalom félelmetes ellenfeleket fog tartalmazni, büntető mechanikával. Bár több részletet még nem közöltek erről a tartalmi aktivitásról, a Wowhead megszerzett egy képet:
Ez a Citadel Coin állítólag egy Dark Citadel nevű helyen szerezhető, és az ottani árusnál lehet vele tárgyakat vásárolni. A tooltip szerint ez „egy szigorúan őrzött fizetőeszköz, amelyet a Sötét Citadella lakói gyűjtögetnek”. Hogy ezek a lakosok a Pokol démonai vagy a Zakarum megrontott hullái, azt csak találgatni lehet, de nagyon valószínű, hogy ez a valuta a Sötét Citadellán belüli Bossok vagy elitek megöléséből származik.
Ez hasonló lenne ahhoz, mint a World of Warcraft a Raid-ekben alkalmazott valuták esetében, vagyis ha a felek képesek megölni egy erős Boss-t, akkor bizonyos tier-ek tokenjei jutalmazzák a partitagokat, és ezeket erős fegyverek vagy páncélok darabjaira lehet cserélni, amelyek jellemzően tier-szettekhez tartoznak.
Bár ez egyelőre teljesen spekulatív, szórakoztató elgondolkodni azon, hogy többen összegyűljünk (pl klántagok) és végigjátsszunk egy teljes raidet a Diablo-univerzumban. A promóciós kép még úgy is néz ki, mint egy tipikus World of Warcraft raid terület:
Khazra Horn
Bár a következő valutatípushoz a tooltipen kívül nincs semmilyen potenciálisan kapcsolódó kép, a sorozat rajongóinak azonnal fel kell ismerniük a nevét: Khazra Horn.
A Khazra, vagyis a kecskeemberek a Diablo 1 óta a Sanctuary részei. A kecske démonok (hivatalos nevükön Aries Vehemens), egy mutálódott emberi faj, amely úgy néz ki, mint a kétlábú kecskék és úgy gondolják, hogy ők voltak Sanctuary eredeti lakói. A játékosok találkoztak és harcoltak a különböző Khazra klánokkal a Diablo II-ben, a Diablo III-ban és most a Diablo IV-ben is, ahol a Khazra Abomination több Nightmare Dungeonban is megtalálható Bossként.
Az új fizetőeszköz a tooltip szerint a Sötét Citadellából szerezhető és magas szintű Boss anyagok átalakítására használják. Első pillantásra úgy tűnik, hogy ezt a valutát vagy tárgytípust Bossok megidézésére fogjuk majd használni. Talán ez azt jelenti, hogy kapunk egy World-Boss méretű Khazra Boss-t valamikor a Vessel of Hatredben? Talán ezeket a szarvakat arra fogják használni, hogy megnyissanak egy portált a Dark Citadel Raidben? Talán még arra is felhasználhatók, hogy a felesleges Boss-idéző tárgyakat egy másik típusba változtassák? Akárhogy is lesz, ezen a Dark Citadell nevű helyen rengeteg lehetőség vár majd ránk.
Új helyszínek a Diablo IV-ben
Egy új kiegészítővel sok új felfedezésre váró terület érkezik, legyen szó nyílt világú zónákról, Boss arénákról vagy sötét földalatti kriptákról. A Vessel of Hatredben, a Diablo IV első kiegészítőjében rengeteg területet kell bejárnunk, amikor Neyrelle nyomában Nahantuba utazunk. Ezeket a területeket fel kell fedeznünk, új (és régi) barátokkal találkozhatunk és új kihívásokkal fogunk szembenézni, amelyeket le kell győznünk.
Két új Stronghold
Az egyik új kihívás a Vessel of Hatred új területein két vadonatúj Stronghold: a The Festering Dark és a Chakhir. A két Strongholdról a Hungarian Heroes készített részletes cikket, amelyet ide kattintva lehet megnézni.
- The Festering Dark: Ez a Stronghold biztosan sok játékos számára ellentmondásos lesz – az egyedi mechanikája magában foglalja a Reliquary Lantern használatának lehetőségét, hogy megvilágítsa az utat előre a koromsötét Strongholdban. Enélkül nem jutsz messzire, de a bökkenő az, hogy minden egyes támadáskor elejted!
- Chakhir: A The Festering Darktól eltérően a Chakhir egy sokkal egyszerűbb Stronghold, hasonlóan ahhoz, amit a játékosok már megszokhattak a mechanikától. A játékosok ősi romokat vizsgálnak, közben kukacokra vadásznak és Cauldron Keepers-eket ölnek meg.
Tizenhárom új Dungeon
Miközben a párás esőerdőkön keresztül utazunk, nemcsak új Strongholdok, hanem új Dungeonok is várnak ránk, Nahantuban számszerint tizenhárom:
- Betrayed Tomb
- Feeding Grounds
- Forge of Malice
- Hallowed Stones
- Hierophant Pyre
- Iron Cenotaph
- Murmuring Spiral
- Putrescent Larder
- Razak’s Descent
- Remnants of Rage
- Seething Underpass
- Ularian Sepulcher
- Vile Hive
Az új Dungeonokról a Hungarian Heroes készített magyar nyelvű cikket, ezt ide kattintva lehet megnézni.
A Betrayed Tomb Dungeon le van zárva a The Festering Dark Stronghold befejezése mögött, így a Nahantuba először belépő játékosok úgy érezhetik, hogy a térképük nem mutat mg mindent. Nem csak ez, de néhány bemutató szöveg izgalmas történeti szálakra utal: nem csak a Vasfarkasok esetleges eljöveteléről kapunk több információt, de úgy tűnik, hogy a Lacuni visszatérését is láthatjuk!
Kurast Bazaar – új főváros
A legutóbbi Diablo IV: Vessel of Hatred – Spiritborn Reveal Livestream során a Blizzard a Diablo legújabb osztályával érkező összes történeti háttérről, játékmenetről és a tárgyakkal kapcsolatos tudnivalókról is beszélt. Az osztály leleplezése mellett egy kis ízelítőt kaptunk a Diablo IV-hez érkező legújabb városból, a Kurast Bazaarból!
Az új Nahantu régió fővárosaként Kurast Bazaar lesz a Vessel of Hatred bővítmény központi helye. A Diablo IV szinte minden más csomópontjától eltérően a Kurast Bazaar egyedi érdekességeket tartalmaz majd, köztük a Training Grounds és egy World Tier szobor. Korábban Kyovashad volt az egyetlen másik város, amely tartalmazta ezeket az építményeket.
A Kurast Bazaar a fő közösségi központ lesz, amint a Diablo IV: Vessel of Hatred október 8-án megjelenik. Tartalmazni fogja az összes szokásos árust, NPC-t és kényelmi funkciót is, melyek a Hungarian Heroes cikkében a képre kattintva megtekinthetők: