
A június elején lezajlott Summer Game Fest rendezvény egyik eseménye, a Play Days keretében a sajtó képviselői kipróbálhatták a Path of Exile 2 játszható demóját. A rendezvény azonban nemcsak emiatt lehet érdekes, mert a demo bemutatásával egyidőben Trevor Gamon, a PoE2 konzolos játékigazgatója a GameSpot Summer Live Show című streamjében nemcsak játszott egy jót a konzolos demóval, hanem kerek-perec kijelentette: a játék béta verziója idén novemberben érkezik és ehhez ragaszkodnak is.
Kapcsolódó: Path of Exile 2 a konzolokon: Cross-play, Cross-progression, Couch co-op
Nézzük ezután, hogy mit írtak az újságírók a demó kipróbálása után. Két viszonylag hosszabb írás magyar változatát olvashatjátok az alábbiakban: az egyiket az Epic Game Store oldalán, a másikat az RPG Fan-on találtam.
Diego Nicolás Argüello, Epic Game Store
Az eredeti Path of Exile egy évtizedes alappal rendelkezik, az évek során tucatnyi szezonális frissítést kapott, de a gyökerei határozottan elkezdtek öregedni az utóbbi időben. Érdekes volt végignézni, ahogy az akció-RPG fejlődik és gyarapodik – a fejlesztők leginkább arra koncentráltak, hogy új mechanikákat és funkciókat adjanak hozzá magához a játékhoz, ahelyett, hogy alapvetően megváltoztatták volna a magját.
Több mint egy évtizeddel ezelőtt a Path of Exile egyenesen a Diablo 3-mal vetekedett, szembeállítva a műfaj old-school gyökereit az eredeti, áramvonalasabb megközelítéssel. Most az ingyenesen játszható folytatás a Diablo 4-gyel, valamint a közelmúltban megjelent hasonló játékok sorával vívja meg a csatát. A tét nagy és egyértelmű, hogy a fejlesztő Grinding Gear Games leckéket vett mind a társaitól, mind a saját örökségétől.
A Path of Exile 2 már az első pillanattól kezdve az elődje zord látványvilágát követi, és minden téren javítja a részletességet és az akciót. Az új kampány évekkel az első játék eseményei után játszódik, és ismét Wraeclast világába kalauzol el. Az akár hat játékos kooperatív játékában hat kampányfeladatot kell teljesítenetek, és több száz szörny ellen kell megküzdenetek. Emellett 12 karakterosztályra számíthattok, amelyek közül választhattok, egy új skill-gem rendszerre, amellyel még jobban testre szabhatjátok a felépítéseteket, és egy újabb kiterjedt végjátékra, amely hasonló lesz az eredeti Path of Exile jelenlegi Atlas of Worlds játékához.
A Summer Game Festen kipróbálható demó során a játék elejét vehettük kezelésbe: belevetettük magunkat egy dungeonba, legyőztünk néhány boss-t, és megtapasztalhattuk a harcstílus jelentős változásait. A megjelenítésbeli különbség már a karakter kiválasztásának pillanatától kezdve szembetűnő, hiszen egy erős hangjátékkal kísért játékbeli mozgókép a száműzöttek egy csoportjának kivégzése előtti pillanatába kalauzol el.
Path of Exile 2 – Monk teszt
A demóban négy osztály volt elérhető – Warrior, Duelist, Sorceress, Monk – és én az utóbbit választottam, amely a folytatásban hozzáadott új osztályok egyike. A választásom után egy újabb rövid vágókép következik, ahogy a választott száműzött megszökik, és egy közeli parton köt ki. Ez hasonló az első játék bevezetőjéhez, ahol egy minibossig tartó élőhalott ellenségekkel harcolunk, mielőtt belépnénk egy városba. Ezután a pont után azonban az élmény jelentősen eltér az elődjétől.
A Path of Exile jelentős hatást gyakorol a klasszikus Diablo-élményre, amely az APRG-k számára mércét állított fel. Lényegében nem kell sok idő, hogy a karaktered megerősödjün, és könnyedén átjusson az ellenségeken. A demó előrehaladtával azonban az ellenségek egyre nagyobbakká és nehezebbé váltak, így kénytelen voltam megfontolni a támadásaimat, és az újonnan hozzáadott kitérő rendszert (dodge roll) használni az ellenséges támadások elkerülésére.
Talán közhelyesen hangzik, hogy megismételjük a mára már gyűjtőfogalommá vált kifejezést, de nehéz nem összehasonlítani a harcot az olyan Soulslike játékokkal, mint az Elden Ring. A karaktered sokkal kidolgozottabb animációkkal rendelkezik, amelyek a játék tempóját módszeresebbé és megfontoltabbá teszik. Az ellenfelek is, így a megfelelő időzítés kitalálása a közelgő támadások elkerülésére a túlélés kulcsa lesz. Egy olyan közelharcra összpontosító osztállyal, mint a szerzetes, folyamatosan villámgyorsan be- és kimentem a veszélyből, hogy elbánjak az ellenséges csoportokkal.
Ha kíváncsi lennél, igen, ez még nyilvánvalóbb a főnöki harcok során. Bár csak néhány összecsapást vívtam meg ezekkel az erős ellenségekkel, a kitérés kiemelkedően fontos volt. Gyorsan beléptem a ritmusjáték zónájába, amikor vártam, hogy egy főnök támadjon, hogy időzítsem a kitérést és visszavágjak a következő előtt, megtanulva a mintákat, hogy élve megússzam.
Az egész élményt átható nagyobb részletesség mellett mindenhol lenyűgöző környezeti megoldások vannak. Amikor belépünk egy barlangba, hogy levadásszunk egy féreg típusú szörnyet, az röviddel a belépés után megjelent, és végigcsúszott a barlang belső gyomrában. Meglepő és lenyűgöző látvány volt, amely már jóval azelőtt megadta az alaphangot, hogy teljesen beléptem volna a barlangjába. Az is segít, hogy a karakteredet sár és sav boríthatja be (hogy csak néhány példát említsek), ami pillanatnyilag megváltoztatja a megjelenésedet, és növeli az elmerülés érzését.
A játék környezete általában véve, amikor csak lehet, hozza ezt a megszállott részletességet, és időnként eléggé komornak tűnik. Bár a Path of Exile 2 egyértelműen modernebb esztétikára törekszik, az első játék hátborzongató hangulatát nem adja fel. Még az olyan kezdetleges ellenségek, mint a farkasok is félelmetesnek tűntek, nem is beszélve az ordító erdei banyákról és a négykézláb mászkáló ellenségekről.
A folytatás számos olyan elemet megtart, amelyet a tapasztalt játékosok ismerősnek találnak majd, mint például a leltárkezelés és a passzív képességfa. Az életminőségi kiegészítések között, amelyeket a demóban láthattam, az új ellenőrzőpontok (Checkpoint) tűntek ki igazán. Amikor egy nyílt területet fedezel fel, valószínűleg belebotlasz egyfajta totembe, amely feltölti az életerődet és a manádat. Ahogy a neve is mutatja, oda visszatérhetsz, ha meghalsz a megfelelő terület felfedezése közben. Az ellenszolgáltatás az, hogy az ellenségek újra feltámadnak, ha ezt megteszed – egy újabb Soulslike húzás -, amit mindenképpen érdemes szem előtt tartani.
A Path of Exile 2 biztosan kihívást jelent majd, és kíváncsi vagyok, milyen lesz a harc a játék közepe és vége felé, ha már eljutottál arra a pontra, amikor már rengeteg skill drágakővel rendelkezel, és néhány tucat passzív képességet tartasz a zsákodban, hogy kiegészítsd a buildedet. Már a demó korai szakaszában is egyértelmű, hogy a kitérő mechanika beépítése alapvető hatással volt a találkozások működésére. Ha a kampány későbbi szakaszai is lépést tudnak tartani vele, az eredmény mindenképpen kiemelkedik majd az ARPG mezőnyben.
Mario Garcia, RPG Fan
A Summer Game Festen a Path of Exile 2-vel töltött időm a régi kérdéssel kezdődött: melyik karakterosztályt válaszzam? Hogy segítsen a döntésemben, a menüben ügyes előnézetekkel mutatták be azokat a képességeket, amelyeket a tizenkét osztály mindegyike feloldhat a későbbiekben. Én a Sorceress-t választottam, és remekül éreztem magam, amikor tűz, villám és jég varázslatokat szórtam az ellenség hordáira.
Path of Exile 2 – Sorceress teszt
Örülök, hogy a Sorceress-t választottam, mert ezeknek a varázslatoknak a kipróbálása és az egymással való kölcsönhatásuk lett az egyik csúcspont, ahogy végigjátszottam az izometrikus akció-RPG folytatásának bevezető részét. Például egy lángfal megidézése és az azon keresztül történő villámok kilövése tűzzel töltötte fel ezeket a villámokat, ahogy azok az ellenség felé pattantak. Egy másik különösen szórakoztató varázslat magában foglalta azt a képességet, hogy két élőhalott csontváz haveromat fel tudtam támasztani, akik követtek és segítettek nekem a harcban, gyakran megvédtek a harcokban, mielőtt még észrevettem volna, hogy ellenségek jönnek!
De egy kicsit elébe megyek a dolgoknak. A Path of Exile 2 általam játszott részében a karakterem többnyire veszélyes környezetben navigált, miközben harcolt, lootolt tárgyakat, például felszereléseket és egyéb finomságokat, teljesített küldetéscélokat, és szintet lépett, hogy erősítse a varázslatokat és passzív fejlesztéseket érjen el egy képességfán keresztül. Úgy tűnt, hogy a loot és a leltárkezelés itt a játék neve, az új varázslatok még a karakterem által felszerelt fegyverhez is kötődtek.
Miután egy rövid nyitó terület hozzászoktatott a harci mechanikához, egy kis táborba botlottam, ahol elnyomott NPC-k voltak, és a csoport egyik tagja úgy jellemezte komor állapotukat, hogy „túlélők, de már nem élnek”. Ők mutattak rá a következő célomra, az erdő felfedezésére, és bemutattak néhány, a környező területre vonatkozó történetet. Az NPC-k mindegyike teljes hanggal rendelkezett.
Az egyik küldetés során a közeli alagutakban egy Devourer nevű gonosz szörnyetegre kellett vadászni, ami az első érdemi bossharcnak bizonyult a játékban. Ezek a kígyózó alagutak különböző sárszörnyeket tartalmaztak, amelyek leugrottak a falakról, és gyakran váratlanul értek, akárhányszor is történt.
Attól kezdve, hogy különböző kisebb ellenségek törtek fel a földből, és lövedékként mérget hánytak rám, ez egy hektikus és szórakoztató harcot eredményezett. Szerencsére egy ellenőrzőpont állt rendelkezésre közvetlenül a főnök előtt, így egy sikertelen kísérlet után azonnal visszaugorhattam. Néhány próbálkozás után sikerült legyőznöm a főnököt, és még egy kis zsákmányt is szereztem!
A maradék demóidőmben egy kicsit felfedeztem az erdőt is. Bár a játéknak csak egy kis részét láttam, de amivel játszhattam, az megmutatta a Path of Exile 2 vonzerejét. Az ellenségek szétrobbantása, az új felszerelések és varázslatok megszerzése, valamint a karakterem egyéb módon történő megerősítése nagyon szórakoztató volt. Bár ebben az esetben szólóban játszottam, az a tény, hogy a cím lehetővé teszi a couch co-opot és a cross-play-t a barátokkal a későbbiekben, izgatottan képzelem el a lehetőségeket. A harcot kiforrottnak és érzékenynek éreztem, a világ érdekes és tele volt felfedezésre váró meglepetésekkel, a fejlődést pedig kielégítőnek és jutalmazónak találtam.
Path of Exile 2 – Gameplay
A végén pedig következzen a GameSpot új, 8 perces Gameplay videója a Summer Game Fest-en kipróbálható demóról:
Kapcsolódó: Path of Exile 2: Witch Gameplay Walkthrough
A Path of Exile 2 egy későbbi időpontban jelenik meg PC-re, PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra, Xbox Series X-re és S-re, a béta pedig 2024 vége felé lesz elérhető. A játékot itt találod az Epic Games Store-ban és itt a Steam-en.