
Forradalmi változásokat hozott a Diablo IV-ben az első kiegészítő, a Vessel of Hatred. Az új tartalmakon kívül megváltozott az alapjáték szinte minden eleme és az eddigiektől merőben eltérő lett a működésük is.
A legszembetűnőbb változtatás a nehézségi szintek rendszerében történt: az új nehézségek immár a játék szinte minden mechanikáját uralják, a The Pit-et kivéve nincs saját szintjük a tartalmaknak. A játékos maga választja ki a nehézséget és ehhez skálázódnak az egyes elemek, sőt maguk az ellenségek is.
Teljesen átformálták a szintezési rendszert is: immár elkülönül egymástól a normál szint és a paragon, illetve ezeken belül is mélyreható változásokat eszközöltek. Az új maximális szint 60 lett és az ennek megfelelő skill pontokat lehet szétosztani a skill-fán. Ezek után a paragon-szintek következnek, amelyekből 300 a maximum és az ennek megfelelő pontokat lehet szétosztani a régi-új táblákon, amelyek közül immár maximum csak ötöt lehet felhasználni. A Paragon Glyph rendszer is átalakult, itt az új maximális szint a 100, a fejlesztésük pedig a Nightmare Dungeonból a The Pitbe került át.
Bevezetőnek talán ennyi elég is nagyvonalakban, akit részleteiben is érdekelnek a megújult Diablo IV változásai, az ebben a cikkben minden információt megtalál.
Most pedig térjünk is át a megújult rendszer rákfenéjére, a paragon-rendszerre! Azok közé tartozom, akik végtelen szintezhetőséget szeretnének a játékba, hogy a dédelgetett karakter ne járjon „üresben” és folyamatosan lehessen vele XP-t szerezni. Nos, tulajdonképpen egy k*rva szavam se lehet, mert a Blizzard ezt megoldotta azzal, hogy bár véges a szintezhetőség, de a magamfajta alkalmi gamer soha a büdös életbe nem fogja elérni a paragon pontok maximumát. Mit mondjak – nem egészen ilyen lovat akartam.
Azt mondják a kritikusok, hogy túlságosan hasonlít a játék a Diablo III-ra. Nos, ez igaz is, meg nem is… A paragon-szintezésre például pont nem igaz, mert míg a Diablo III-ban viszonylag korán elkészül a karakterünk és a paragonnak egy bizonyos szint felett már nincs világmegváltó hatása, addig a Diablo IV-ben nem tekinthető késznek a karakter, amíg ki nem osztjuk az összes létező pontot. Vagyis: maxolni kell a paragon-szinteket ahhoz, hogy a karakterünk fullos legyen.
Az alábbi, a paragonszinteket és a hozzájuk szükséges XP-t tartalmazó ábra pedig mindent elárul arról, hogy miért számít kvázi-végtelennek a 300 paragonszint kifarmolása:
Ahogy az látható is, a megújult Diablo IV új végjátéka tehát a végtelen XP-farmolás. Legalábbis jelenleg, a hatodik évadban (Patch 2.0.4) ez a helyzet. És ez így marad, amíg komoly korrekciót nem művelnek vele.
A tapasztalati pontok (XP) farmolása
Addig viszont valahogy farmolni kell a Paragon szinteket és – ahogy írtam – ez központi kérdés lesz a végjáték során. Mivel a játék tartalmai szinte kivétel nélkül a nehézségi szintekhez kötöttek, így a jelenleg maximális, Torment IV fokozaton elérhető XP mennyiség a meghatározó. A Maxrollon ezzel kapcsolatban egy félig régi – félig új Tutorial van, de kihámoztam belőle azt, ami jelenleg is valószínűleg a leírtaknak megfelelően működik. Nézzük:
Az XP buffolásának legalapvetőbb módja a nehézségi szint növelése:
- Normal: Alapszintű XP
- Hard: +75% XP bónusz
- Expert: +125% XP bónusz
- Penitent: +175% XP bónusz
- Torment I: 300% XP bónusz
- Torment II: 400% XP bónusz
- Torment III: 500% XP bónusz
- Torment IV: 600% XP bónusz
Fontos információ, hogy a nehézségi szintek XP bónuszát a Season Blessing mechanika módosítja. Példaként: Az Urn of Aggression Blessing 4 Smoldering Ashes elhasználása esetén a Torment IV szint XP bónuszát 740%-ra változtatja.
Bónuszok – A nehézség emelése mellett a következő módokon is növelhető az XP:
- Fogyóeszközök (Consumables): Az elixírek harci hatásuk mellett 5%-8%-os bónusz XP-t biztosítanak 30 percig.
- Füstölő (Incense): Az elixírekhez hasonlóan lehet használni ezeket is (szintén az Alchemist-nél lehet craftolni) és további 5% XP bónuszt lehet elérni velük. Három kategóriájuk van, emiatt egyszerre akár három füstölő is használható, de az XP-bónusz nem halmozódik több aktív füstölővel.
- Seething Opal: A Season 6 témájának részét képező eszközök csak az S6 játékosai számára érhetők el és 15% bónusz XP-t biztosítanak a hatásukon kívül.
- Party bónuszok: A szörnyek megöléséből származó alap XP-t minden csapattag egyenként teljes értékben kapja meg, függetlenül a közreműködéstől. 5% bónusz XP-t jelent, ha legalább egy másik játékos a közelben van, 10%-ot, ha ő is a partiban van.
- Tábortüzek, amelyek egymásra rakódó tapasztalati buffot adnak, amely akár +15%-ig halmozható, ha a közelükben áll a játékos. A bónusz azonban nagyon rövid ideig tart és eltűnik, ha elhagyja a területet.
A bónuszokkal kapcsolatban két fontos információt kell megjegyezni:
- Minden XP-bónusz additív módon halmozódik, de együttesen felszorozzák a nehézségi bónuszt.
- A tapasztalati buffok csak a szörnyölésből származó XP-gyarapodásra vonatkoznak, a küldetésjutalmakra nem.
Talán nem kell bizonygatni, hogy ezzel így valamikor a XXII. században lenne meg az áhított cél. Van viszont egy tartalmi elem, ami független a nehézségtől: a The Pit. A továbbiakban arról lesz szó, hogy ezt hogyan kell használni a lehető leghatékonyabb XP-termeléshez.
The Pit Paragon XP és optimális szintek
Íme egy grafikon, amely bemutatja, hogyan emelkedik a kifarmolható tapasztalati pont a Pit-szintek függvényében:
A grafikont egy Icy2889 nevű redditor rajzolta meg és mind a szörny-ölést, mind a Pit befejezésének tapasztalatai pontjait ábrázolja. A Clear XP a szörnyek megölésével szerzett tapasztalat, a progressz-sáv feltöltése a Boss-harc előtt. A Completion XP pedig a főnök megölésével és a Pit befejezésével szerzett tapasztalat. Láthatjuk az emelkedő számokat, de úgy tűnik, hogy a tényleges befejezési XP sokkal jobban emelkedik, mint a szörny-gyilkolásból származó.
Icy2889 belement némi optimalizálásba is, hogy lássa, melyik Pit-szint az optimális az adott paragon és felszerelés szintjéhez. Lesz alább egy részletes magyarázat, de a rövidített változat valahogy úgy szól, hogy a lehető legmagasabb szinten kell mennünk, miközben 90 másodperc körüli Pit-runokra törekszünk azzal a felszereléssel és builddel, ami rendelkezésünkre áll.
A részletes útmutató – beleértve az összes matematikai és statisztikai adatot – a továbbiakban olvasható.
Számok a Pit-szintek és a paragon farmolás mögött
A játékosoknak a lehető legmagasabb szintű Pitet kell farmolniuk, miközben arra törekednek, hogy a teljesítési idő (ideális esetben) 90 másodpercnél kevesebb legyen. A sebesség a meghatározó tényező a tapasztalati pontok farmolásában. A Pit elindítását nem befolyásolják az XP-szorzók vagy a csoporttagok.
Már sokan megállapították, hogy a tapasztalati pontok farmolásakor a Pit-runok futása a legjobb módszer és ezek gyorsasága pedig a legfontosabb szempont. Ezt alátámasztandó Icy2889 letesztelte a The Pit szintjeit 1-től 120-ig az XP szerzés szempontjából. A fenti grafikon elkészítéséhez így kapott megfelelő számú adatot.
Nézzük a tényleges számokat! A teszt során a redditor nem használt XP-bónuszt, az Urn of Agression (Seasonal Blessing) buffját leszámítva. Érdekes, hogy az XP-szorzók nem befolyásolják a teljesítési tapasztalatot (Completion XP), a Clear XP kapcsán pedig a poszt alatti kommentek között a következőt írta: Az elixírek és füstölők fogyasztásával szerzett tapasztalati bónusz összesen legfeljebb 28% bónusz tapasztalatot adhat az ölési tapasztalathoz. A Maxrollon el lehet olvasni (lásd fenti összefoglaló – a szerk.), hogyan hatnak egymásra az XP-bónuszok. Az így generálható tapasztalat-növekedés minimális, hibahatáron belül van. Lényegében az XP szorzók akkor előnyösek, amikor alacsony szinten vagy, de magas szinten szinte egyáltalán nem. Rajtad áll, hogy szeretnéd-e használni őket a buffok és bónuszok miatt.
Nézzük a konkrét számokat! (A teszt képletében szereplő „x” a Pit szintjét jelenti, tehát ez egy direkt szorzó)
The Pit 1-4 (Normal)
- Clear XP: 52,219 * x + 292,061
- Completion XP: 169,341 * x + 283,809
- Megjegyzés: A tesztek során a 2. szintű Pit a vártnál 1 tapasztalattal kevesebbet adott a befejezéskor.
The Pit 5-9 (Hard)
- Clear XP: 63,219 * x + 814,418
- Completion XP: 33,184 * x + 446,198
- Megjegyzések Ebben a nehézségben minden egyes Pit kissé eltérő teljesítési értékeket ad. A 7-es Pit 9,030 tapasztalattal kevesebbet ad a vártnál.
The Pit 10-14 (Expert)
- Clear XP: 15,016 * x + 622,606
- Completion XP: 63,220 * x + 949,888
- Megjegyzések Ugyanaz az XP-eltérés mintázata fordult elő ebben a nehézségben, mint az előzőben, beleértve a 12-es gödör 9.030 tapasztalattal kevesebbet ad a vártnál. A befejezésért járó tapasztalat 207,725-tel ugrik meg az előző Pithez képest.
The Pit 15-19 (Penitent)
- Clear XP: 79,713 * x + -205,473
- Completion XP: 180,630 * x + -675,803
- Megjegyzések A tesztek során a 2. gödör a vártnál 1 tapasztalattal kevesebbet adott a befejezésért. A befejezésért járó tapasztalat 207,724-gyel ugrik meg az előző gödörhöz képest.
The Pit 20-150 (Torment)
- Clear XP: 29,248 * x + 1,037,108
- Completion XP: 60,210 * x + 1,958,400
- Megjegyzés: A 20. szint után nem volt eltérés egyik Pit befejezésében sem. A befejezésért járó tapasztalat 406,417-gyel ugrik meg az előző Pithez képest.
Mivel jelentős mennyiségű tapasztalatot kompenzál a befejezés, a legjobb, ha a lehető leggyorsabban futják a játékosok a Piteket. Feltételezve, hogy 2 percenként lemegy egy futam (ami tartalmazza a betöltőképernyőket, a Glyph-ek szintezését és egy új Pit elindítását), a teszt a következőképpen alakul:
Pit Level | XP / Run (millió) | XP / óra (millió) |
10 | 2.35 | 70.65 |
20 | 4.78 | 143.54 |
30 | 5.68 | 170.38 |
40 | 6.57 | 197.21 |
50 | 7.47 | 224.05 |
60 | 8.36 | 250.89 |
70 | 9.28 | 277.73 |
80 | 10.15 | 304.56 |
90 | 11.04 | 331.40 |
100 | 11.94 | 358.24 |
110 | 12.84 | 385.08 |
120 | 13.73 | 411.91 |
130 | 14.63 | 438.75 |
140 | 15.52 | 465.59 |
150 | 16.41 | 492.43 |
A további tesztek során emberünk azt mérte, hogy az elixírek és a füstölők szinte semennyire nem járultak hozzá a Clear XP-hez, és egyáltalán nem befolyásolták a Completion XP-t. A csoporttagok XP-szorzója szintén nem befolyásolja a Teljesítési XP-t. Ezért az optimális farmoláshoz a sebességre összpontosító csapatot kell toborozni, hogy maximalizálni lehessen clear sebességét.
Hogy mennyire fontos a clear sebesség: Tegyük fel, hogy 5 Pit-szint emelésével átlagosan 20 másodpercet lassul a játékos. Vegyünk példának egy Pit 60-at 2 perces kipucolási idővel. Ebben az esetben a Pit 65-öt 2:20 perces idővel lehet elvégezni, ami már 10%-os hatékonyságveszteséggel járna, emiatt érdemes lejjebb venni a szintet.