
Gyorsan telik az idő a Diablo IV-ben: már elhagytuk a Season 4 közepét, túltettük magunkat a Season 5 PTR-en és epedve várjuk az új karakterosztály részletes bemutatását. Úgyhogy épp itt az ideje, hogy sor kerüljön a negyedik évad, de nem túlzás azt állítani, hogy az egész játék egyik legfontosabb témájára: a túlélésre. Sok kérdés felmerült a Season 4-ben bevezetett új Armor rendszer működésével kapcsolatban és úgy általában a karakterek védelméről pl. a szintén S4-es tartalom, a The Pit magasabb szintjei során.
A könnyebb megértés érdekében egy rövid, érthető és lényegretörő videót fogok kivesézni, az elkövető pedig nem más, mint a Diablo IV egyik legtermelékenyebb tartalomgyártója, Rob2628. A már egy hónapja elkészült útmutatójában Rob megmutatja nekünk, hogyan lehet túlélni a magasabb Pit-eket, amelyek jelenleg a Diablo IV endgame tartalmát jelentik.
Armor – a védelem első pillére
Az Armor rendszerét a Diablo IV fejlesztői a Season 4 előtti hatalmas átalakítások során teljesen megváltoztatták: most már nagyjából úgy működik, mint a fizikai ellenállás. Az egyetlen dolog, amit tudnunk kell, hogy a végjátékban, akármilyen magas szintje is van a szörnynek, nekünk csak 9230 Armorra van szükségünk. Nem szükséges efölé menni, mert az már nem lesz befolyással a védelemre, vagyis kárba vész. Ezt a számot a Tooltip-ben is feltüntetik, ha elértük, 85%-os sebzéscsökkentésünk (fizikai ellenállásunk) lesz, nem fog menni efölé.
A The Pit szintjeinek emelése során nagyon ajánlott elérni ezt az Armor Cap-et, de nem kell több. Nincs Monster Level skálázódás, a nagyobb szörnyek ellen is meglesz a 85%-os fizikai sebzéscsökkentés.
Ellenállások – a védelem második pillére
Az ellenállások maximális értéke 70% lehet, ezt különböző módszerekkel lehet elérni.
Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, hogy az ellenállás stat az itemen rajta van, akár normál statként, akár tempering affixként (pl. a nadrágon). Ezek a statok a masterwork során skálázódnak majd felfelé (akár 50%-ig).
A másik módszer, hogy az ékszerekbe a megfelelő Gem-et tesszük és így is akár 45%-ot el lehet érni. Rob az ajánlja, hogy a gearben két ellenállás legyen statként (nadrág, sisak, mellvért, kesztyű, csizma – de elsősorban a nadrágot és a mellvértet ajánlja erre a célra, mert azokra kevesebb hasznos stat tehető, mint a többire), a másik három pedig Gemből.
A harmadik módszer a paragon-tábla, itt kell olyan rare és magic Node-okat találnunk, amelyek az ellenállásainkat feltornázzák 70%-ra.
Life – a védelem harmadik pillére
A Season 4-et megelőző átdolgozás után a Diablo IV-ben számos lehetőség van az egyik legfontosabb védelmi (igen, bizony!) stat felvételére, ez pedig a Life, vagyis az életpontok. Rob a videójában külön kitért a Doombringer fegyverre, amely megduplázza a HP-t (apró szépséghiba, hogy a nevezett Item über Unique, vagyis a megszerzése kb lehetetlen).
Ettől függetlenül a stat fontossága vitán felüli, a videó ajánlása szerint legalább 50000 HP-t kell(ene) összeszednie annak, aki bátor szeretne lenni a nagyon magas Pit-ek során.
Az egyik lehetőség a HP növelésére az Itemeken található Maximum Life stat, amelyet a védelmi felszerelésre, de akár a fegyverekre is rá lehet tenni. Ez a stat az alap-életünket fogja meghatározni (base Life).
Ezt az alapot lehet szorozni a Paragon-táblák rare és magic node-jaival a „+X% Maximum Life” stattal. Több táblán is vannak ilyen Node-ok, a kezdőlapon például több is, elég szép HP-szorzókat lehet összehozni (fontos, hogy ezek multiplikatív buffok, vagyis nem egymásra adódnak, hanem szorzódnak).
Damage Reduction – a védelem negyedik pillére
A Damage Reduction jelentősége az átdolgozás után jelentősen csökkent (korábban többféle ilyen stat is volt – Damage Reduction, Damage Reduction from Close, Damage Reduction from Distance, Damage Reduction fron Bleeding Enemies – de ezek már nem léteznek), flat sebződéscsökkentést már nem lehet kapni a rare vagy legendary Itemeken. Lehet azonban még néhány unique-on, például a szintén über (tehát kvázi elérhetetlen) Harlequin Crest fejfedőn.
Nagyon fontos viszont ez esetben a Paragon tábla. A rare vagy magic Node-okon (ezek a Life-hoz hasonlóan multiplikatív buffok) lehet komolyabb sebződéscsökkentést elérni. Mivel a Damage Reduction nagyon ritka, ezért ezek a Node-ok rendkívül felértékelődtek, emiatt ezek a buffok többet érnek, mint a sebzéscsomópontok megsokszorozása (azokat ugyanis erősen nerfelték és a sebzést leginkább a gear befolyásolja már).
Damage Reduction-t lehet elérni Aspect-ekből is (pl. barbár esetén az Aspect of Bul-Kathos vagy az összes karakterre elérhető Aspect of Might).
Összegzés
Ha a fent felsorolt négy pillért tisztességesen felépítjük, akkor egy szinte ölhetetlen tankot kapunk (legalábbis Rob szerint). Ezután már „csak” a DPS megszervezésére kell koncentrálnunk, de ez már egy másik történet…