
Február 21-én jelent meg a Last Epoch régóta várt 1.0 verziója, ezzel a játék kilépett a korai hozzáférésből. Ez alkalomból Raxxanterax egy olyan tutorialt készített, amely azoknak is érthető lesz, akik az égvilágon semmit sem tudnak a Last Epochról. Aki ért angolul annak máris jószívvel ajánlom a mester videóját (amúgy pár helyzettől eltekintve elég jól követhető auto-fordított felirattal), aki viszont ragaszkodik a magyar nyelvű útmutatókhoz, nos azok számára a videó alapján készítettem egy magyar változatot, fogadjátok szeretettel!
Milyen játék a Last Epoch?
A Last Epoch Egy Diablo (vagy ha úgy tetszik Path of Exile – a továbbiakban PoE) jellegű ARPG játék. Az öt alap karakterosztályból 15 mester-osztályt lehet kiépíteni, így rengeteg és egymástól alapvetően különböző buildet használhatnak a játékosok, ami alapvetően meghatározza az élményt.
A Last Epoch összetettségben leginkább a Diablo IV és a PoE közé sorolható be, a Diablo (a III és a IV egyaránt) egy nagyon egyszerű játékmenettel rendelkezik, nincs különösebben komoly mélység benne, a mechanikák leegyszerűsítettek és könnyen átlátható a játék valamennyi tartalma. A Path of Exile ezzel szemben rendkívül kiterjedt, hatalmas craft-rendszerrel rendelkezik, bonyolult mechanikái vannak és még azok sem lehetnek biztosak a dolgukban, akik évek óta magas szinten játszanak vele. A Last Epoch a két véglet között van: a kezdők könnyen kiismerik majd magukat és élvezni fogják, a végjáték a és a craft-rendszer is könnyen elsajátítható, de sokkal nehezebb lesz, ha eléred a legmagasabb szinteket. Másképpen fogalmazva: Nem kell hozzá annyi idő és energia mint a PoE-hoz, de nem is lesz olyan egyszerű, mint a Diablo.
A Last Epoch megvásárlása
A játékot a Steamen tudod megvásárolni, három változatban érhető el: Standard, Deluxe és Ultimate. Raxxanterax a „nyakát” teszi rá, hogy 35 dollárt (Standard Edition) megér a játék (ez egyébként a Diablo IV árának a fele). A három változat kozmetikai elemekben tér el egymástól.
Mielőtt elkezdenéd
A PoE-val ellentétben a Last Epoch-hoz nincs szükség Guide-ok átnyálazására, kiegyensúlyozottnak tűnnek a karakterosztályok is. Aki mégis szeretne némi támpontot, az a Maxroll Last Epoch részlegén számos útmutatót talál, amelyeket a készítők a startra frissítettek az 1.0 verzió szerint. Nagyon fontos már a legelején megemlíteni, hogy minden buildnek külön Loot Filtere van (később lesz róluk szó), ezek nagyon sokat fognak segíteni a játék során.
Karakterkészítés a Last Epoch-ban
A Last Epochban 5 alap karakterosztály van. Minden karakterosztályhoz a fejlődés során (kb 15-ös szinten) egy mester osztályt (Mastery) kell választanod. Fontos, hogy jól válassz, mert a Masteryt később már nem tudod megváltoztatni. Raxxanterax szerint bármelyiket választhatod kedved szerint, de ha neki kellene javasolnia, pár javaslatot tesz olyan buildekre, amelyekkel ő is játszott: a Swarmblade Druid egy közelharcos, alakváltó karakter, a Shadow Dagger Bladedancer pedig egy késdobáló közép-távoli build. A Death Seal Lich egy robbantós karakter, a Warpath Void Knight egy forgó, közelharcos kézfájósoknak, a Hydrahedron Runemaster a mágus, aki a képességek kombinációinak mestere.
A karakterválasztás után néhány döntést meg kell hoznod. Először választanod kell a Game Mode-ok, a Standard (softcore) és Hardcore mód között. Érdekesség, hogy a Last Epochban a Hardcore mode-ban meghalt karakter újraéleszthető softcore karakterként, de a Stash tartalmát elveszíted. Ez azt jelenti, hogy ha egy Hardcore Cycle (= Season) karakter meghal, softcore Cycle karakterként folytatható. A Game Mode után a Challenges választás következik: a Character Found jelölő kiválasztásával solo játékos leszel, nem tudsz kapcsolatba lépni másokkal, de Itemekkel és materialokkal kereskedhetsz (korábban volt egy játékmód, a Masochist, amely még a stash tartalmának megosztását sem engedte, ezáltal a játék legnehezebb módja volt). A legtöbb játékos a karakterkreálásnál a Standard jelölőn kívül mást nem valószínű, hogy bepipál majd.
Pár jótanács még mielőtt egy lépést is tennél
A „G” betű (Guide) megnyomására egy komplett játékkalauz ugrik fel. Itt az egész játékhoz kapsz útmutatót. Van itt egy kereső is, amely segít kilistázni az egyes Guide-okat a keresőszónak megfelelően. Nem kell semmit sem tudnod, a legegyszerűbb, ha lenyomod a G-gombot.
Hasonló a helyzet a tárgyaknál. Alapból semmi érdekes nem látszik, de ha lenyomod az ALT-billentyűt, miközben fölöttük van a kurzor, részletes információkat fogsz látni.
A „C” gomb megnyomásával láthatod a karakter statisztikáit és a Last Epoch-ban különösen jól eltalált Tooltipek sokat fognak neked segíteni a megértésben.
Itemek
A játék elején nagyon sok haszontalan dolgot fogsz zsákmányolni. Ezek szürke Itemek lesznek és egyáltalán nem lesz rajtuk affix. A kékek sem lesznek sokkal jobbak, de a sárga színűekkel már kicsit kedvezőbb a helyzet: akár három vagy négy affix is lehet rajtuk.
A set Itemek itt is hasznosak lehetnek, de tudnod kell, hogy ez nem Diablo. Ha itt összeszeded a szett darabjait, akkor nem fog többezres sebzésszorzókat kapni. Itt-ott megvan a set Itemek használhatósága, de nem igazán azok, amit mi keresünk.
Vannak itt még Exalted Itemek is… ezek lila színűek. Az a jelentőségük, hogy míg a gearben az affixek a legrosszabbtól (1-es osztály) a legjobbig (7-es osztály) megtalálhatók, addig az exalted Itemeken 6-os vagy annál jobb affixek is lehetnek.
Menjünk tovább a Unique Itemekre. Mint bármely más ARPG-ben, ezek egyedi tárgyak és néha rendkívül fontosak lehetnek. A Last Epochban az teszi erőssé a unique itemeket, hogy Legendary Potential stattal rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy el tud „nyelni” egy tárgyat és a Legendary potential számnak megfelelő affixet tud felvenni pluszban. Például ha van egy unique testpácélod, akkor egy ugyanolyan típusú lila testpáncélt bele tudsz még tenni és a Legendary Potential értéknek megfelelő affixet hozzátesz a unique-hez. Így lehet az endgame Itemeket kimaxolni.
Idols
A bálványok (Idols) kb olyanok, mint a Diablo II-ben a charmok, csak itt külön slotokat hoztak létre a számukra. A slotokat a campaign befejezésekor oldhatod fel. Az Idolok olyan tulajdonságokat adhatnak nekünk mint pl különböző elemental ellenállások, megnövelhetik az életerőt, vagy az Armort.
Egyre jobbak és jobbak fognak esni és kifejezetten a karakterosztályhoz fognak illeszkedni. Ezeket az extra erőket folyamatosan kapni fogod az Idol slotokból és ahogy folyamatosan haladsz előre a játékban, egyre erősebb leszel.
Loot Filterek
A Loot Filter a zsákmány szűrésére szolgáló, nagyon jól konfigurálható eszköz. Shift+F kombinációval nyílik meg a Loot Filter ablak, ahol első lépésként egy új szűrőt kell létrehoznunk a „Create A Filter” gombbal.
A konfiguráció során megadhatjuk a nevét, a leírását és adhatunk hozzá egy ikont is. A szűrő egy hierarchikus kulcsot követ, vagyis a szűrűben létrehozott szabályok közül a legfelső felülírja az alatta lévőket. Szabályokat az „Add Rules” gombbal lehet létrehozni és itt lehet beállítani, hogy például milyen tárgyakat rejtsen el a játék a loot során (például: elrejthetjük a normal, a magic vagy a rare itemeket, de ezt a szabályt majd alulra kell húzni, hogy a felette lévők felülírhassák bizonyos esetekben). Itt lehet beállítani azt is, hogy milyen színnel jelenjenek meg egyes item-típusok, amikor kiesnek. A szabályok létrehozása után egy jelölőnégyzetben lehet ki-be kapcsolni azokat.
Fontos tudnod, hogy a Maxrollon (ahogy fent is említettük), külön bekonfigurált Loot Filter van minden buildhez és ezeket le is lehet tölteni az oldalról! A letöltött fájlt nyisd meg pl egy Notepad-ban, jelöld ki az egészet (CTRL+A), tedd vágólapra (CRTL+C), majd menj vissza a játékba és nyisd meg a Loot Filter ablakot. A „Create A Filter” gombra kattintva a felnyíló ablakban kattints a „Paste Clipboard Contents” gombra és azt fogod látni, hogy egy új Loot Filter jött létre egy csomó szabállyal.
Inventory és Stash
A helygazdálkodás mindig kritikus téma az ARPG-játékokban, de Raxxanterax szerint a Last Epoch legalább 2000 évvel megelőzi a korát e tekintetben.
Sokféle materialra lesz szükséged például a craftoláshoz, ezeket nyilván farmolni kell, fel kell venned mindig. Az Inventoryban van egy „Transfer Crafting Items” nevű gomb, erre kattintva az Inventoryban lévő materialokat feldolgozza és eltárolja őket a bankodban. Szintén található itt egy „Sort Items” nevű gomb, erre kattintva a lehető leghelykímélőbb módon elhelyezi a tárgyakat. Ennek a két gombnak a használatával nagymértékben megnő az inventory helykihasználása.
A Stash egészen brutális méretű hellyel rendelkezik: a játék belső fizetőeszközével vásárolhatsz 200 (!) fület. Más fizetőeszköz nem kell hozzá, vagyis kvázi ingyenes a majdhogynem végtelen tárhely. A ládának van hierarchia-rendszere, így az egyes itemek megtalálása rendkívül könnyű.
Eladás vagy betörés?
Azokat a tárgyaket, amelyekkel nem tudsz semmit sem csinálni, érdemes bezúzni a materialokért. El is adhatod őket (Blacksmith, Shop, jobbklikk) de azt csak a játék legelején érdemes. A játék előrehaladtával azonban a craft rendszert (Forge) kell alkalmaznod, hogy további materialokra tehess szert. Az Itemek széttöréséhez szükséges rúnákat (Rune of Shattering) a Vendorok árulják, 2000 aranyért.
A Last Epoch Craft rendszere
A Last Epoch egyik legfontosabb mechanikája a Craft rendszer, ezáltal lehet szert tenni a legjobb Itemekre. Már a lehető legkorábban el kell kezdened craftolni a tárgyakat, de valószínűleg nem lesz elég alapanyagod. 10-15-ös szint körül már képesnek kell lenned rá, hogy javíthass a felszereléseden.
A „F” betű megnyomásával aktiváljuk a Forge ablakot, ebben lehet elvégezni az összes craftolási műveletet. Ezt az ablakot bárhol eléred, nem kell a városban lenned hozzá és nem kell NPC-vel beszélned sem. A központi slotba lehet elhelyezni az Itemet, amellyel dolgozni szeretnél. Minden Itemnek 4 toldaléka (affix) lehet (a játék végén valójában több, de az egyszerűség kedvéért egyelőre maradjunk a négynél). Ennek megfelelően négy leágazása van a központi slotnak: Két prefix toldalék és két suffix toldalék.
Shardok
Ha beteszünk a központi slotba egy olyan Itemet, amelyen pl. egyetlen suffix van csak, azt itt jobbá lehet tenni. Fontos stat a „Forging potential”. Ez a szám a craftolási lehetőségek számát jelöli és minden egyes Forge-művelet beleszámít, vagyis minden amit itt csinálsz, az felemészti ezt a statot. Ha ez a szám eléri a nullát, akkor nem lehet a tárggyal tovább mesterkedni, vagyis arra kell törekedni, hogy vagy már eleve jó affixek legyenek a tárgyadon vagy sok potenciállal rendelkezzen. A „+” jelre kattintva (pl. a suffix oldalon) feljön egy ablak és abban egy lista, amely a tárgyra pluszban felrakható suffixeket tartalmazza.
Általában ami jó szokott lenni osztálytól függetlenül: Resistances, Health, Movement Speed. A sebzés-buffok már más kérdés, mert az kb minden osztálynál más és más lesz (ha a skillbaron a skill fölé viszed az egeret, akkor látni fogod, hogy az adott skill mivel sebez: pl: physical, melee, bow, dexterity). Összefoglalva: a suffix hozzáadásánál a józan észre hallgass. Van itt egy keresőmező is, ide beírhatod azt a statot, amit keresel (pl. Health) és kijelzi a rendszer, hogy hány „Affix Shard” kell a stat beillesztéséhez. Ha rákattintunk, akkor a központi slot alatt ki fogja írni, hogy ez a művelet mennyi Forging Potentional-t vesz majd le (pl: costs 1 to 14 Forging potential).
Ha beteszünk a központi slotba egy olyan itemet, amelyen már van pl 1 preffix és 2 affix és azok kb rendben vannak, akkor annyi a teendőnk, hogy a maradék 1 prefixet hozzáadjuk a „+” jelre kattintva. Ugyanúgy, ahogy az előbb a suffixek esetében, itt is felugrik egy ablak és tudunk választani az „Available to be Applied” szakaszban. A kiválasztás után a korábbihoz hasonlóan megjeleníti a Forging Potentional költséget.
Glyphek
Az affixek módosításának egyik útja a Glyphek használata. Ezeket a központi slot alatti, négyzet alakú slotban találod meg a Forge ablakban. Több fajta is van és mindegyikhez oda van írva, hogy mit is csinál pontosan, de a két legfontosabb és legtöbbet használt a Glyph of Hope és a Glyph of Chaos. A Glyph of Hope arra ad esélyt, hogy a craft művelet ne használjon Forging Potential-t, míg a Glyph of Chaos kicseréli a kiválasztott affixet (az affix melletti felfelé mutató nyílra kattintva) egy másik random affixre (a művelet természetesen Shardot is fogyaszt). Egészen 5-ös szintig (T5) lehet felfelé mozgatni az affixeket.
Rúnák
A rúnákat a hatszög alakú „+” jelre kattintva éred el. Ezekből is többféle létezik és szintén mindegyikhez van tooltip. A „Rune of Shattering” a tárgy széttörésére szolgál, ennek használatával a tárgy megsemmisül, de az affixokhoz tartozó Shardok visszakerülnek a bankba, azzal a megkötéssel, hogy az affixok tárgyon lévő szintje és a nulla szint közötti értéknek megfelelő shard mennyiséget kapod csak vissza. Összefoglalva: a széttörő rúna nagyszerű eszköz arra, hogy elkezdd felépíteni a Shard-készleted.
A „Rune of Removal” random kiválaszt egy affixet és annak az összes Shard-ját visszaadja. Akár többször is lehet használni egy Itemen, így ezzel is szép mennyiségű Shardra tehetsz szert.
A „Rune of Discovery” azt csinálja, hogy az üres affix-helyeket feltölti egy random T1-es affix-el (aztán azokat amelyek nem jók a karidnak, a Glyph of Chaos használatával módosíthatod).
A „Rune of Ascendance” egy adott Item típuson belül (pl testpáncél) egy ugyanolyan típusú unique vagy set Itemet készít. Működésekor semmi más nem számít csak a központi slotba helyezett Item típusa.
Skillek
A Skillfát az „S” gomb megnyomásával hozhatod elő. Az előugró ablak három részből áll: a base karakter skilljei a karakter fejlődésével lesznek elérhetők, a második részben látható skilleket a main passive tree (a base karakter passzív fája) pontjaiból lehet feloldani, míg a harmadik rész skilljeit a mastery karakterosztály kiválasztása után létrejövő mastery passive tree pontjaiból lehet feloldani. Minden egyes skillhez, amely a „Skills &Specialization” ablakban van, tartozik egy teljes skillfa!
Vagyis: kiválaszthatsz maximum 5 skillt az ablak legtetején lévő slotokba (unlockolni kell a slotokat a karakter fejlődésével) fent említett három szakaszból tetszés szerint, majd ezeket külön-külön tudod fejleszteni a skill pontokkal. Ha ki akarod cserélni a skillt a slotban, akkor lehetőséged van a skillpontok visszaváltására (Respec). A skillbarodon természetesen bármelyik feloldott skillt használhatod.
Passzívok
Ha megnyomod a „P” gombot, a „Passives” ablak ugrik elő és ez is több részből áll: bal oldalt ki tudod választani, hogy melyik passzív fán költöd a pontokat, illetve a jobb oldali részen pedig magukat a passzív tulajdonságokat tudod kiválasztani.
Amikor kiválasztod a Mastery-t, akkor a Mastery Passive Tree is elérhetővé válik és innen is lehet pontot osztani.
A másik két Mastery Tree is használható, de csak egy darabig, mert azoknak le lesz láncolva a fele. Ez azt jelenti, hogy bizonyos szintig keverhetők a Mastery passzív képességek, de teljes egészében csak a kiválasztott Mastery passzívjai lesznek elérhetők.
A kiosztott pontok itt is visszavehetők (Respec), de bonyolultabb mint a skillek esetében: a városban meg kell keresned egy „Chronomacer” Vendort (egy fej az ikonja) és nála a passzív ablakban goldért lehet visszavenni a pontokat.
Gambling
A Gambler Vendoroknál lehet szerencsejátékozni, őket kocka ikonok jelölik. Aranyért lehet náluk vásárolni, de ez nem éri meg jelen pillanatban, mert a Gambling nem túl jó megoldás. Fő Itemforrásként semmiképp ne használd, helyette jobban megéri Rune of Shatteingbe fektetned a pénzed.
Campaign
Élvezd a játékot, végezd el nyugodtan az összes küldetést és csak szórakozz. Ne engedd, hogy bárki megmondja, hogy hogyan teljesítd a játék sztoriját. Raxxanterax adott pár tippet, ami megkönnyítheti az életed a Last Epoch különböző idősíkjaiban:
- Ha megnyomod az „M” gombot a térképet fogod látni a felugró ablakban. Az ablak tetején láthatod az idősíkokat. Amelyiknél kérdőjelek vannak, azokban küldetések vannak. A sárga kérdőjel a Main Quest, a fehér és a hupikék kérdőjelek a mellékküldetések. Ha ezekre rákattintasz, megnyílik az idősík térképe és látni fogod, hogy a mapon hol van a küldetés.
- Teleportálásnál a balklikk+Travel gomb helyett használj inkább balklikk+jobbklikk kombót, mert így sokkal gyorsabban fogsz közlekedni.
- A mapon a bal alsó sarokban jelzik a megszerezhető passzív pontok és idol slotok számát. Ezeket kell teljesítened, mire befejezed a sztorit. Mivel ezeket a side questekből kapod, könnyen lehet, hogy a main questek elfogynak, de a passzív pontok és az idol slotok még nem maxosak és marad egy csomó mellékküldetésed. Ekkor a bal oldalon látható küldetéslistában le tudod csekkolni, hogy melyiknek a rewardja a kívánt pont vagy slot.
A Last Epoch egyedi kereskedelmi rendszere
A Last Epochban lehetőséged van kereskedő Guild-hez (Merchant Guild) csatlakozni és ezen keresztül kereskedni a tagokkal egy aukciós ház szerű felületen (Bazaar). Vagy választhatod a szerencse körét (Circle of Fortune), ahol egyedül vagy, jobb tárgyakat, próféciákat (Prophecies) és passzív bónuszokat kapsz. Vagyis te magad döntöd el, hogy nagy kereskedő akarsz-e lenni vagy csak szólóban a lehető legjobb tárgyakat megkapni. Elvileg tudsz váltani a két opció között amikor csak arasz (Respec), de vannak bizonyos szabályok, amelyek miatt nem éri meg ide-oda váltani.
A Campaign végén csatlakozhatsz valamelyik frakcióhoz, majd különböző rangokat érhetsz el akár a kereskedésben, akár szólóban. Minden szinten újabb és újabb bónuszokat kapsz, például 10. szinten a kereskedelemben az összes legendary Itemet cserélheted vagy szólóban a próféciák jutalma duplázódik.
Kapcsolódó: Last Epoch 1.0 betekintés
Last Epoch Endgame
A végjáték tartalom három fő részből áll: Dungeonok, Arena és a legfontosabb a Monolith. Dolgoznak a fejlesztők további endgame tartalmakon, Raxxanterax szerint jönnek majd az Uber Bossok és további frissítések a Monolith-hoz.
Dungeonok
Három Dungeon-típus van a játékban és mindegyiknek szüksége van egy kulcsra, amely a használat során megsemmisül. A kulcsok kissé alacsony eséllyel esnek rare szörnyekből és bossokból egy bizonyos területi szint felett. A Monolith of Fate-ben lévő bossok azonban garantáltan dobnak egy kulcsot a legyőzésük után. Minden dungeonban három, ellenségekkel teli szakaszon kell átnavigálni. Minden szakasznak két bejárata van, amelyeket fel kell fedezni és be kell lépni a fejlődés érdekében, ami szörnymódosítókat ad hozzá, miközben a zsákmányt is javítja. Ha egy új zónába belépünk, az előzőbe már nem lehet visszatérni (bár az új hatásokat a belépés előtt át lehet tekinteni). A kulcsokról és a mechanikákról „D” billentyű megnyomásával további infókat is megtudhatsz.
Az első dungeon a „Lightless Arbor”, ebben a legvégén aranyat költhetsz hatalmas jutalmakért. A második a „Soulfire Bastion”, amelynek a végén van egy Gambler, aki különleges tárgyakat tud adni neked igazán jó affixekkel. A harmadik a „Temporal Sanctum”, ahol létre tudod hozni a legendás tárgyaidat (a cikk elején említett unique-exalted összeolvasztás ebben a Dungeonban lehetséges). Minden Dungeonnak más a nehézsége, minél nagyobb a nehézség, annál nagyobb a jutalom. A kulcs használata: jobbklikk a kulcson, majd a térkép jelölni fogja, hol kell beadni a kulcsot és a leadás után már mehetsz is.
Arena
Az Arena működése hasonló. Itt is kulcsok vannak, amelyekre jobbklikkelni kell és a mapon jelzi, hogy merre kell menned. Nem túl bonyolult a mechanika: a szörnyek hullámai várnak rád (lehet véges és végtelen is). A hullámok teljesítésével a hullámszámláló emelkedik, és ezzel együtt a mobok életereje és sebzése, valamint a megölésükért járó tapasztalat is. Az egyes hullámokban előbukkanó ellenségcsoportok ereje és szintje a játékosok előrehaladásával fokozatosan növekszik.
Kétféle Arena kulcs létezik: az Arena Key az arénába való belépéshez szükséges és a Monolith of Fate csomópontok jutalmaiból vagy az Arénában a szörny-hullámok közötti lootként lehet rá szert tenni. Az „Arena Key of Memory” ennek egy ritka változata, amely az Arénát egy előrehaladott pozícióból indítja és Empowered Timelines csomópont-jutalomként szerezhető meg.
Arena of Champions
A Bajnokok arénájában csak 50 hullám van, a két hullám között ellenőrzőpontokkal, amelyeken keresztül választhatsz néhány módosítót. Az 50. hullám akkor ér véget, amikor legyőzöd a három Arena Champion Boss egyikét. A Bajnokok arénájának nehézsége a négy különböző szinttől és a választott módosítóktól függ. Mindegyik szintnek vannak előnyei és hátrányai. Az 1. Tier a legkönnyebb, a 4. Tier pedig a legnehezebb, de a 4. Tierben van a legjobb zsákmány is. Minden Tierben a 10., 20. és 30. hullámnál két különböző véletlenszerű módosító közül választhatsz.
The Endless Arena
Ez az aréna a játékosok képességeinek határát súrolja. Akkor érhető el, amikor a játékos karaktere eléri a 60. szintet és ha bemész, akkor csak úgy érhet véget, ha meghalsz, vagy úgy döntesz, hogy feladod.
Minden ötödik hullám után a játékos szintjével skálázódó számú konténer, valamint a Stash (rejtekhely) kerül elő, és a meghalt játékosok újraélednek (parti esetén). A következő hullámhoz minden játékosnak interakcióba kell lépnie egy panellel. Ha ezt megteszik, a megmaradt tárgyak, konténerek és a készlet eltűnik. Minden 10. hullám befejezése után az aréna egy véletlenszerű térképen folytatódik. A továbbjutás előtt a résztvevő játékosoknak két módosító közül kell választaniuk egyet, különben elveszítik a futamot. Ha az előbbit választod, akkor az aréna főnökétől származó lootot fokozod, miközben az ellenséges sebzés és életerő is megnő.
Előre meghatározott helyeken a három Arena Champion Boss közül random az egyik belép a harcba. Ezek a Bossok a karakter-alaptípusokra épülnek és különböző képességeket használnak a saját arzenáljukból. A Boss a megölésekor eldobja egyedi tárgyát, különféle válogatott egyéb zsákmányokkal együtt.
A Bossok a következő bajnokok lehetnek:
- Vaion the Arsenal (Sentinel)
- The Crimson Blade (Rogue)
- Alfrig Wolfmaw (Primalist)
Ladder
A ranglétra a legmagasabb szintekkel és a legmagasabb befejezett hullámokkal rendelkező játékosok rangsorolási rendszere az Arénában. A ranglétra külön rangsorolja a normál (SC) és a Hardcore (HC) játékosokat.
A ranglista felhasználói felületének ablakát alapértelmezés szerint az „L” megnyomásával lehet elérni. Az ablakban minden listának van egy lapja. Minden listán megjelenik a karakterek rangsora az adott listán, az aktuális szintjük, a karakter neve és az osztályuk.
- A HC és SC hullámlétrák a karakter által az Arénában elért maximális hullámcsíkot mutatják.
- A HC és SC szintlépcsők mutatják a karakter által szerzett tapasztalat mennyiségét.
Monolith of Fate
A Monolith of Fate az a játékelem, ahol az időd nagy részét tölteni fogod, ez a Last Epoch egyik fő rendszere. Ha a játékosok befejezték a kampányt, akkor ez az a hely, ahová a következő lépésük vezet. Elágazó térképezési rendszerrel, megcélozható jutalmakkal, Bossokkal, módosítókkal és nehézségi skálázással rendelkezik.
A kampány meglehetősen korai szakaszában a játékosok elérik a „The End of Time” nevű központi csomópontot. Ezt elérve a Monolith of Fate elérhetővé válik a keleti oldalon található portálon keresztül (a legalacsonyabb szintű ellenségek ekkor 58-on vannak, és még mindig értékes kampányjutalmakat kell megszerezni, így a legtöbb játékos folytatni akarja a kampányt, és később tér csak vissza a Sors Monolitjához).
Idővonalak – Timelines
Az idővonalak a Sors Monolitjának szigetei, amelyek saját hálót, küldetéseket, főnököt és jutalmakat, valamint saját területi szintet biztosítanak (a térképen magasabban elhelyezkedő idővonalak magasabb területi szintet jelentenek).
A Monolitba való első belépéskor a játékosok csak egy idővonalhoz férhetnek hozzá. Miután befejezték ezt az idővonalat (a küldetés visszhangok befejezésével és az idővonal-specifikus főnök megölésével) a játékosok választhatnak két új idővonal megnyitása között.
Minden Monolith Timeline három küldetésből áll, a harmadik pedig egy boss-csata. A küldetéseknek stabilitás-követelménye van (bővebben lejjebb), az első küldetésnél a legalacsonyabb, a harmadiknál a legmagasabb. A küldetések nem véletlenszerűen generáltak, hanem az adott idővonalra jellemzőek, és mindig ugyanazok lesznek az adott idővonalon belül. A Boss is mindig ugyanaz lesz az adott idővonalon. A küldetéseket sorrendben kell teljesíteni, és a Boss megölése után áldást (Blessing) kapsz, valamint egy új idővonal feloldásának lehetőségét.
Végül az összes idővonal feloldható, bár némelyikhez egy korábban befejezett idővonal újbóli lefutása szükséges. Az idővonalakat annyiszor lehet befejezni, ahányszor csak akarod, és a játékosok gyakran többször is be akarják fejezni őket, hogy más idővonalakat is feloldjanak, és idővonalspecifikus jutalmakat farmoljanak.
Minden idővonal-főnök két konkrét jutalmat ad: egy áldást és egy egyedi tárgyat. Az áldások (Blessings) olyan állandó erősítések a karakteredre, amelyek vagy közvetlenül növelik az erőt, vagy valamilyen módon javítják a loot dropokat. Minden bossnak van egy Blessing loot táblája, és az általa adott áldások nem találhatók meg máshol, ami azt jelenti, hogy ha egy bizonyos áldást keresel, akkor a megfelelő bossnál kell farmolnod, amíg az áldás ki nem esik.
Minden bossnak megvan a saját unique loot táblája is és ezek az Itemek csak az adott bossból hullanak. Némelyik gyakori, míg mások ritkák, és sokukhoz még egy bizonyos szintű korrupcióra vagy az idővonal empowered változatára van szükség, hogy kidobják. Mivel ezek a unique Itemek sehol máshol nem hullanak, az egyetlen módja, hogy megkapd őket, ha addig farmolod a főnököt, amíg a kívánt egyedi tárgy ki nem esik.
Az idővonal főnökök mindig biztosítanak egy áldást, amit kiválaszthatsz, és legalább egy unique-ot a loot-táblájukról.
Visszhangok – Echoes
A visszhangok (Echoes) azok a térképek, amelyeket az idővonalakon belül futtatsz. Ezek nagyjából olyanok, mint a mapok a PoE-ban vagy a Nightmare Dungeonok a Diablo IV-ben. A visszhangokat egy generált háló segítségével választják ki, amely minden idővonalon más és más, és a Shade of Orobyss megölésével resetelhető. Az árny megölése egy teljesen új hálót generál, de ez hatással lesz a Korrupcióra (bővebben lejjebb) is.
Minden egyes Monolith Echo-hoz tartozik egy térkép, egy módosító és egy jutalom a befejezésért. Minden idővonal egy bizonyos számú térképet és módosítót rollol. A módosítók nehézséget adnak a visszhangokhoz, és egy meghatározott ideig fennmaradnak a további visszhangoknál.
Azt, hogy egy módosító mennyi ideig marad fenn, és hogy a módosító milyen nehézségű, számos tényező határozza meg, beleértve a korrupció szintjét és az idővonal-háló kezdetétől való távolságot (a magasabb korrupció és a távolabbi visszhangok nehezebb és hosszabb ideig tartó módosítókkal rendelkeznek).
Az „Echo információk” alatt megtalálod az összes információt egy visszhanghoz, kivéve a térképet, amely közvetlenül a „Start” gomb felett található. A képen látható több ikon alatt a ‘3’ szám azt jelzi, hogy az adott módosítók hány Echóig lesznek aktívak. Ebben az esetben erre a visszhangra és négy további visszhangra lesznek aktívak. Ne feledd, hogy a küldetéses Echók, beleértve a főnököt is, szintén számítanak, így ezek a módosítók átvihetők a küldetésekre és a főnökökre is.
Minden egyes visszhang indításakor véletlenszerűen generálódik egy cél. A célok a következők:
- Megölni egy adott főnököt
- Megölni 1-3 meghatározott típusú ellenséget, akik a térképen járőröznek.
- Zárj le egy időkaput, aktiválva azt, majd megölve a megjelenő ellenségeket.
- Pusztíts el 1-3 tornyot, amelyek folyamatosan tüzelnek rád nagy távolságból, amíg el nem pusztulnak.
Egy kivétel van a célok alól, az aréna pályák. Ha találsz egy aréna térkép visszhangot, az mindig egy aréna lesz 12-17 hullámnyi ellenséggel, akiket meg kell ölni a visszhang befejezéséhez.
Minden idővonalnak van egy speciális visszhangjutalma is, amely egy különleges unique Itemet biztosít az adott Echo teljesítéséért:
- Fall of the Outcasts – Bows, Quivers
- The Stolen Lance – Wands, Sceptres, Staves, Catalysts
- The Black Sun – Helmets, Shields
- Blood, Frost, and Death – Body Armour
- Ending the Storm – Gloves
- Fall of the Empire – Belts
- Reign of Dragons – Swords, Axes, Maces, Daggers, Spears
- The Last Ruin – Relics
- The Age of Winter – Rings, Amulets
- Spirits of Fire – Boots
Stabilitás – Stability
Minden egyes teljesített Echo stabilitást biztosít az adott idővonal számára. Azt, hogy mennyi stabilitást kapsz, az határozza meg, hogy milyen messze van a visszhang az idővonal közepétől (a távolabbi többet ér), és hogy mennyi bónusz stabilitást szereztél a visszhangban lévő ellenségek megölésével. A stabilitást a küldetés visszhangjainak eléréséhez használjuk, amelyek magukban foglalják az idővonal főnökét. Az idővonal felhasználói felülete megjeleníti, hogy mennyi stabilitásod van, valamint azt, hogy mennyi szükséges az egyes küldetések feloldásához.
Korrupció – Corruption
A Corruption egy olyan mechanika, amely lehetővé teszi a játékos számára, hogy növelje az XP-t és a jutalmakat az idővonal nehézségének növelésével. A korrupció növeléséhez meg kell ölnöd The Shade of Orobyss-t, aki visszhangtípusként található meg a hálózatban. Minél messzebbre mész, annál valószínűbb, hogy egy Shade visszhangot találsz, és annál több korrupciót fog az a Shade biztosítani. A Shade-fight nem egy könnyű harc, ezért győződj meg róla, hogy felkészültél-e rá.
A Korrupció növelése az idővonalban lévő összes ellenség életerejét és sebzését is növeli, beleértve a főnököket és a The Shade of Orobyss további találkozásait is. Emellett növeli az XP-t és a tárgyak ritkaságát, így a jutalmak is javulnak. A növekedés mértéke egy pontnyi Korrupcióra vetítve gyakorlatilag lineáris, és egyformán skálázódik a Korrupció alacsony és magas szintjén. A Korrupció befolyásolja az Echo-jutalmakat és a Boss-uniqeok valószínűségét is.
Tippek a korrupcióval illetve a Shade of Orobyssal kapcsolatban:
- Az Árny megölése reseteli az idővonal-hálót, és egy újat generál, ezért győződj meg róla, hogy csak akkor öld meg a Shade of Orobyss-t, amikor már nincs több olyan visszhang, amit teljesíteni szeretnél.
- Ha úgy találod, hogy a korrupció mennyisége magasabb, mint szeretnéd, a korrupciót csökkentheted a Sanctuary of Eterra Echo befejezésével. Ez az Echo közvetlenül a háló kiindulási pontja mellett található. Az Echo befejezése után 3 lehetőség jelenik meg, amelyekkel kiválaszthatod, hogy mennyi korrupciót szeretnél eltávolítani.
- A korrupció felső határa 50 a normál idővonalakon, de korlátlan a Felhatalmazott idővonalakon (Empowered Timeline).
- A Timeline Boss megölése „Gaze of Orobyss” stack-et ad, ami növeli az árny megöléséből származó korrupció mennyiségét. Ezek a halmok elvesznek, ha meghalsz egy árny-harc során.
A korrupció által szerzett XP, ritkaság és szörnynehézség mennyisége nem lineáris. A korai szakaszban a korrupció mindent eléggé megnövel, míg a korrupció magasabb szintjein a növekedés kisebb lesz.
Felerősített idővonalak – Empowered Timelines
A felső 3 idővonal (Spirits of fire, The Age of Winter and The Last Ruin) teljesítésével a játékosok feloldhatják minden idővonal felerősített (empowered) verzióját. Ezek az idővonalak 100-as területi szinttel rendelkeznek, és 100-as korrupcióval indulnak, ami azt jelenti, hogy a jutalmuk nagyobb, de a nehézségük is nagyobb. A normál idővonalakkal ellentétben az Erősített idővonalak esetében nincs korrupciós felső határ.
Az Erősített idővonalakon vannak Erősített Áldások (Empowered Blessings) is, amelyek magasabb rollokkal rendelkező Áldások, mint normál társaik. Néhány Timline Boss által dobott uniqe szintén csak az Erősített verziókon keresztül szerezhető meg.